a bird flew by

 
Det är tolv minusgrader ute (vilket det nästan aldrig blir där jag bor) och då får min stora, varma fleecetröja från sheinside komma fram igen. 
 
Jag ska ju välja gymnasium nu den här månaden och idag var jag och skuggade på Malmö Borgarskola, IB och gud jag vet verkligen inte vad jag vill välja. Den andra linjen som jag kanske väljer går dock inte att skugga på, så det är ju lite svårt att jämföra och dessutom är Sam-Beteende och IB så himla olika linjer och dessutom ligger de på olika skolor som båda verkar jättebra fast på olika sätt. Jag har alltid varit ganska säker på vart jag skulle gå men nu i nian efter att ha varit på de olika skolorna har verkligen allting förändrats och jag tycker att det är så himla svårt att välja. Är det någon av er som också ska välja gymnasium nu? Och är det någon av er som går IB (International Baccalaureate)? Vad tycker ni om det i så fall, för och nackdelar?
 
Florence + The Machine – Bird Song
 
- maja
 
Kommentarer
Postat av: Nelly

Vi ska också välja gymnasium nu. Jag skulle helst vilja gå IB men det finns inte där jag bor så jag funderar på att välja natur för det verkar vara ganska likt IB (förrutom att IB är på engelska) :) lycka till iaf

2013-01-16 @ 19:53:05
URL: http://nefo.blogg.se
Postat av: emilia

åh, jag ska också välja och jag har paniiik. väljer mellan katte natur-science och spyken natur. (venn om du känner till lunds gymnasieskolor men jaja).
alltså ångest.
min kompis går IB fast i här i lund, och hon är ganska nöjd med det tror jag. dock är det väldigt kämpigt, massa plugg osv.

hoppas att allt löser sig för oss båda, haha!

Svar: Åh visst är det jobbigt, speciellt när man väljer mellan två olika skolor... (känner förresten till både spyken och katte, har varit inne på deras hemsidor och så litegrann).
Fotogeniquee - Maja

2013-01-16 @ 20:09:08
URL: http://emiliaminnies.blogspot.com
Postat av: Paulina Suonvieri

gillar bilden! väldigt charmig! :)

2013-01-16 @ 20:14:00
URL: http://hundredkitchenstories.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag går i nian och tänker också att jag vill gå IB. Men det verkar så tufft!

2013-01-16 @ 20:23:47
Postat av: inajonsson.webblogg.se

jag går i åttan än så länge och funderar på IB men jag vet inte! Det är ett så svårt val! Jag funderar även på natur men det är så himla tufft och jag är inte "pluggtypen"

2013-01-16 @ 20:32:13
URL: http://inajonsson.webblogg.se/
Postat av: Ida Nilsson

Jag tror det kommer lossa för dig och du kommer tids nog att komma på vad det är du vill göra med ditt liv :)

2013-01-16 @ 20:43:29
URL: http://idacnilssons.blogg.se/
Postat av: Beata

Sånt där är verkligen så svårt att välja! Har inte funderat på de linjer du är inne på men mitt bästa tips är att gå på magkänslan! Det gjorde jag och det fungerade.

2013-01-16 @ 20:43:38
URL: http://ringbeata.blogspot.com
Postat av: JUNITJEJ

Det kan inte vara enkelt att välja gymnasium.

2013-01-16 @ 20:56:52
URL: http://www.junitjejen.se
Postat av: Anonym

Jag väljer mellan IB och estet/media. Har precis som du ingen jävla aning om hur jag ska göra..

Svar: Haha nej gud.. Men jag tror att jag har bestämt mig nu för IB, bara en vecka kvar nu ju! Har du hunnit bestämma dig än?
Fotogeniquee - Maja

2013-01-16 @ 21:29:13
URL: http://sagajessica.webblogg.se/
Postat av: Mikaela

Gillar hur nordisk din header ser ut :) Mycket fint!

Svar: Haha tack!
Fotogeniquee - Maja

2013-01-16 @ 21:34:46
URL: http://mikico.blogg.se
Postat av: anna (FOTOBLOGG)

Jag ska också välja nu, svåårt men jag tror att jag har bestämt mig! Lycka till med valet :)

2013-01-16 @ 22:19:02
URL: http://annaphoto.webblogg.se
Postat av: Emelie

Är också mitt uppe i gymnasievalet, och har absolut ingen aning om vad jag ska gå. Har funderat på både IB, olika estet-program, natur eller teknik. Himla svårt att välja tycker jag. (om jag hade bott i huvudstaden hade jag dock valt Södra Latin direkt..)

Svar: Åh ja hoppas att du har bestämt dig för en linje nu! Jag ska snart söka till IB, haha så nervöst!
Fotogeniquee - Maja

2013-01-16 @ 22:43:21
URL: http://emeliisaksen.blogg.se
Postat av: Sofia

Så mysig tröjan ser ut :-D

2013-01-16 @ 22:58:30
URL: http://lovejournal.blogg.se/
Postat av: Emelie

Hej du!
Jag har redan gått ut gymnasiet, gick själv det som idag är samhälle-beteendevetenskap och har en vän som gått IB. Fördelarna med IB är att det är internationellt och har "hög standard". Alltså om du ska läsa vidare utomlands är IB perfekt eftersom de på de utländska skolorna har andra intagningssystem och om du har gått IB får du lite mer hjälp in i utlandsstudierna. Att de har hög standard gör att du vet att vilka klasskamrater du än får, hur omotiverade de andra än är så kommer du lära dig riktigt mycket för IB är ett svårt program. Dessutom är ju en annan fördel att det riktats mycket kritik mot det nya gymnasiesystemet med betygen A-F vilket du ju slipper på IB. Att man bara pratar engelska är ju både fördel och nackdel. Att kunna prata engelska 100 procent flytande med massa avancerade ord är ju ascoolt men blir ju svårare skolgång när du måste hålla dig till engelska alltid. En annan nackdel med IB är att om du vill läsa vidare i Sverige blir det lite krångligare att söka in till högskola. Du kan inte på samma sätt räkna ut poängen för dina betyg och veta vilka chanser du har att komma in utan måste skicka in dina betyg till högskolan du söker till. Jag har också hört att eftersom man väljer många kurser själv så blir det ganska många håltimmar och långa dagar i 2:an och 3:an.

Samhälle Beteende var väldigt bra att gå tyckte jag. Men jag tror att det beror väldigt mycket på skolan hur programmet är. Den skolan jag gick på hade väldigt höga intagningspoäng och höga krav på sina elever därför lärde man sig väldigt mycket men det var ju jobbigt också. På en annan skola med samma program ställde de inte alls lika höga krav utan det var lättare att få höga betyg, därför var det inte så jobbigt men däremot hade lärarna inte heller samma passion för att lära ut och man lärde sig därför inte lika mycket. Fördelarna med Sam-Beteende är att det är brett och intressant. Det är oftast inte så många prov men ganska mycket uppsatsskrivande vilket jag gillar. Nackdelarna är väl att det blev lite väl mycket skrivande men det kan ju klart ha med skolan och lärarna att göra!

Lycka till med valet! Hoppas mina tips hjälpte dig en aning...minns själv hur svårt jag hade att välja och jag önskade att någon hade gett mig lite tips!

Svar: Åh tusen tack för alla tips! Jättebra, verkligen! Tack för att du tog dig tid att skriva allt detta, det hjälper verkligen!
Fotogeniquee - Maja

2013-01-16 @ 23:34:24
URL: http://emelieingridmarie.blogg.se
Postat av: N

Hej! Jag gick IB under min gymnasietid :) Det finns ju såklart både för- ich nackdelar med den linjen, som med alla andra. Fördelarna är ju att du blir grym på engelska och får en väldigt fin utbildning. Nackdelarna är några fler.. Det är en fruktansvärt hård linje, tuffa ämnen, läxor varje dag, uppsatser, hemsktivningar osv. Första året är ju förberedande (pdp) sen börjar man IB1 och tillsist IB2. Pdp är ett vanligt förberedande år, ungefär natur fast på engelska. När du väl börjar IB sen blir det lite annorlunda. Då väljer du sex ämnen att läsa, tre på standard level och tre på higher level (universitetsnivå). Utöver det på din fritid måste du även sporta, arbeta ideellt, och göra nåt kreativt (50 timmar på varje). IB är som sagt hårt, man får kyssa kompisar och fritid hejdå under tre år. Allt handlar om skolan och plugg. Så det är upp till en själv hur mycket man är villig att "offra" de tre åren :)

Svar: Åh tack så jättemycket för alla tipsen, jag har ganska mycket koll på hur hela linjen fungerar och jag tycker verkligen att allt verkar jättebra! Synd bara att det är så mycket plugg, men jag har hört från ganska många som går där att det inte är så mycket som de hade trott?
Fotogeniquee - Maja

2013-01-16 @ 23:36:51
Postat av: Linnéa Thell Jansson

Alltså vad ärdet du väljer emellan för något ? haha

Svar: Haha jag väljer mellan en internationell linje där allt är på engelska och där man får behörighet till alla utländska universitet eller en svensk, vanlig samhällslinje :)
Fotogeniquee - Maja

2013-01-17 @ 14:50:01
URL: http://linneajthell.blogg.se/
Postat av: Julia

Jag ska också välja gymnasium nu och har funderat lite på IB. Kommer dock inte välja det som förstahandsval. Går på en Engelska skolan i Eskilstuna just nu och har trivts jättebra och det skulle vara himla kul att få fortsätta prata så mycket engelska som jag gör nu på gymnasiet med. Men samtidigt vet jag av kompisar som går där eller folk som gick på min skola förut att det är väldigt väldigt mycket pluggande. Personligen tycker jag att gymnasiet ska vara en rolig tid och att man inte ska behöva stressa med alldeles för mycket pluggande. Därför väljer jag inte det som förstahandsval om jag ska välja det som ett av valen. Men folk jag har pratat med tycker endå att det är en jättebra linje och man har chans att få jobba eller plugga utomlands och sådär. Tycker allt det här är jättesvårt haha men hoppas det hjälpte lite i alla fall :)

Svar: Åh tack för din kommentar, behöver verkligen så många personers synvinklar som möjligt, för att själv få en liten klarare bild över hur linjen verkligen är, och IB är ju en av de få linjerna som ser ungefär likadana ut på alla skolor, var de än befinner sig! Men jag har också gått lite i dina tankebanor, jag vill ju inte bara ägna all min tid åt skolarbete, men samtidigt så tror jag att jag kommer plugga ganska mycket på den andra linjen också och då kanske det är bättre för mig att välja den linjen som jag tror att jag kommer tycka mest om och den som jag får bäst möjligheter efter gymnasiet? Åh jag vet inte, haha gud.. Men tack!
Fotogeniquee - Maja

2013-01-17 @ 17:15:15
URL: http://dearjulie.blogg.se
Postat av: Emma

Jag väljer mellan samhäll och teknik. Samhäll var självklart för mig enda tills typ en eller två veckor sedan då teknik plötsligt också blev väldigt intressant. Nu vet jag verkligen inte vad jag ska välja!

2013-01-17 @ 17:40:48
Postat av: elvira wikström ~ fotografi

imorse var det 25 grader hemma hos mig:(

2013-01-17 @ 18:22:47
URL: http://wilmastinaelvira.blogg.se
Postat av: jessica

Den ser riktigt mysig ut. Iallafall det lilla man ser.

2013-01-17 @ 19:59:36
URL: http://jessicastory.blogg.se
Postat av: Samuel

Hej, jag funderar på exakt samma linjer, Har hört att IB är en väldigt bra linje men kan bli lite mycket ''plugg'' i bland :) Är väldigt intresserad att gå den linjen :)

Svar: Ja precis, men sen igår så hörde jag från dem att det inte alls är så mycket plugg som de trodde att det skulle vara och det har jag faktiskt hört från jättemånga, så jag vet inte. Men visst verkar det som en jättebra linje?
Fotogeniquee - Maja

2013-01-17 @ 20:12:42
URL: http://staffi.devote.se
Postat av: Li

Åååh jag ska också välja gymnasium nu. Fattar verkligen vad du menar med att det är svårt att välja!
Samtidigt som jag har väldig beslutsångest över valet just nu så är jag så himla nyfiken på hur de 3 kommande åren kommer att se ut när jag väl har valt och blivit antagen!

Svar: Åh ja precis! Jag längtar så himla mycket!!
Fotogeniquee - Maja

2013-01-17 @ 21:28:18
Postat av: - - M a j a s B i l d e r - -

Min kompis går IB, hon kan säker svara på några av dina frågor, http://gmz.blogg.se/

2013-01-19 @ 00:09:02
URL: http://majasbilder.blogg.se
Postat av: Doris

Alltså, alla överdriver lite när dom säger att du kommer förlora hela ditt sociala liv om du väljer IB. Det är väl klart att du inte har lika mycket tid över som förut, men du kan lätt umgås med vänner och liknande. Och anledningen till att det kanske är svårare än Sam-linjen är ju faktiskt för att du lär dig mer. Och samtidigt behöver du bara läsa dom ämnen som du vill läsa (så gott som i all fall). Ja, du har ju läst på så du förstår vad jag menar. Men IB är så himla bra och det är så fina människor som går där. Det finns verkligen alla sorters människor där. Det är så himla bra. IB på Borgarskolan är dessutom en av de bästa IB-skolorna i världen.

Svar: Åh vad bra att höra, alltså verkligen, för jag har ju hört så himla mycket om att det är så mycket plugg på IB men när jag var på Borgar i onsdags så var allas svar så himla olika men de flesta höll med om att det inte var alls så mycket som de hade trott, vilket ju är skönt att höra eftersom jag nästannästan har bestämt mig. Och jag håller så mycket med om vad du säger i det där att man lär sig mycket och att man själv får välja sina ämnen. Går du på IB på Borgarskolan?
Fotogeniquee - Maja

2013-01-19 @ 16:23:23
URL: http://dorisinspiration.devote.com
Postat av: Nathalie

Jag går andra året på IB på s:t Eskil, i Eskilstuna, och är otroligt nöjd med mitt val. Har träffat människor jag tycker om och de flesta är seriösa när det kommer till skolan (självklart finns det en del rötägg, men det kommer det att göra var man än väljer att gå). IB är på min skola, och på många andra, som en separat liten skola; det är trevligt och stämningen blir betydligt trevligare. Vidare får IB även en stor del resurser och lärarna tvingas till att verkligen titta på sin egen undervisning varje år - våra betyg blir betyg på deras undervisning. På grund utav detta upplever jag även att man får en helt annan relation till lärarna; de vill verkligen att man ska lyckas och det enda sättet att uppnå detta är genom att verkligen se till att vi lär oss. De flesta är inte alls lika mjuka när det kommer till kritik, vilket en del självklart ser som negativt, men personligen älskar jag det. De försöker inte längre linda in det hela i bomull, är det dåligt får man veta det så att man kan gå vidare och förbättra. (Svenska lärare om min första uppsats i pre-IB: "Nathalie, det här är kallops. Fullkomlig kallops. Skriv om, gör rätt.") De flesta lärarna är otroligt bra, och i de ämnen vi har sämre lärare vet vi att vi kan lyfta fram det utan att riskera att få sämre betyg p.g.a. hens åsikter om oss. Massa internskämt inom olika ämnen är också kul. Svenska HL gruppen talar som ett helt eget språk vid det här laget.

Nu låter det som om att IB är det bästa som hänt mig på alla sätt och vis, vilket självklart inte är fallet. Jag har aldrig seriöst ångrat mitt val eller funderat på att hoppa av (nätter när man sitter och panikskriver en uppsats räknas inte, haha). Dock finns det självklart negativa sidor. Jag är ofta rätt stressad och vi har en hel del att göra, vilket ibland leder till att jag glömmer bort att det faktiskt är kul också. Det känns även lite jobbigt att umgås med folk som inte går IB ibland; jag har upptäckt att jag inte riktigt kan släppa skolan och de kan inte relatera till hela grejen. Sen finns det självklart veckor när mängden läxor är fullkomligt överväldigande, men även det lär man sig hantera. Det blir gradvis värre, så det bli inte en alltför stor chock när man börjar. (Om inte lärarna bestämmer sig för att kast läxor på en första veckan för att, så att säga, skilja agnarna från vetet.)

För att sammanfatta kan jag väl konstatera att IB är härligt och att det har en otrolig massa fördelar, och självklart en del nackdelar. I slutändan är det dock så att fördelarna > nackdelarna.

Nu blev det här väldigt långt och lite rörigt, men feel free to skicka ett mail eller något om du har vidare frågor, haha. Jag har, clearly, ingenting emot att prata om IB och vet att jag själv skulle ha tyckt om att ha någon att fråga om hur det faktiskt är att gå IB. (Att läsa allt om CAS, ToK, EE och våran kära IB hexagon ger only so much.)

Och förresten, vanligaste frågan: hur svårt är det med engelskan? Jag kan genast säga att engelskan är det sista du kommer att oroa dig över när det väl börjar. Ingen hade, så vitt jag vet, problem med den efter några veckor.

Svar: Åh så himla, himla bra skrivet! Tusen tack, det här hjälpte verkligen så mycket! Åh alltså jag är nog nästan helt säker nu, haha tack så jättemycket!
Fotogeniquee - Maja

2013-01-24 @ 01:05:07
Postat av: Marjolein

Jag valde gymnasium förra året, hamnade på en skola där de har IB, dock går inte jag det. men måste säga att de verkar ha otroligt kul och vara trevliga och sopciala hela bunten, eller så är de bara jävligt högljudda... Man hör engelska och skratt i hela korridorerna ;) Så om du är bra på engelska tycker jag du ska satsa på IB, då kan man göra vad som helst sen och välja väldigt fritt! :D

Svar: Åh tack för den här kommentaren! Ja jag tror att det blir IB, haha ska välja idag! :)
Fotogeniquee - Maja

2013-01-25 @ 17:47:50
URL: http://majthaiblabarspaj.blogg.se
Postat av: Ellen (alatariel)

Härlig bild! :) Jag skall också välja gymnasium i år, men vi har ju inte samma system här i Finland som där i Sverige! :)

2013-02-05 @ 21:06:26
URL: http://alatariel.papper.fi
Postat av: Saga

Ja, jag har bestämt mig för att söka IB i Kristianstad! Tar estet som andrahandsval dock, så att man kan ändra sig under omvalstiden om man vill. Men jag är ganska säker på att det blir IB :}

Svar: Åh vad roligt! Jag har också sökt in till IB nu! Haha då får vi hoppas att vi har valt rätt :) Men det är jag ganska säker på att vi har gjort :)
Fotogeniquee - Maja

2013-02-10 @ 17:58:51
URL: http://sagajessica.webblogg.se/


Jag blir jätteglada för alla kommentarer jag får men innan du kommenterar kan du läsa igenom det här:

• Tipsa mig gärna om tävlingar :)
• Jag gör inga länkbyten eller bloglovin-byten.
• Ni hittar min kamerautrustning menyn, ifall ni trycker på kameraikonen
• Fråga något? Lämna bloggadress, e-postadress eller fråga på bloggsvar, annars kan jag tyvärr inte svara på din fråga :)

puss och kram och tack för att du läser min blogg ☂


Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress/mail: (publiceras ej)

Har du en hemsida eller en blogg?:

Kommentar:

Trackback


START




bloglovin