Hur jag lade på en textur på min bild

Hemligheten bakom denna bild



1.

Jag öppnar bilden Camera Raw och ökar endast exponeringen och ger den en mer kall ton.
Sen öppnar jag bilden i Photoshop Elements 9.0


2.



Jag går in på deviantart.com och söker på texture och väljer sedan en bild. Då klickar jag på download Image (i högra hörnet) och kopierar texturen.


3.



Jag öppnar en ny, tom bild som är lika stor som bilden jag redigerar (i det här fallet, 700 och 467). Sedan trycker jag på Ctrl + V (klistra in) och texturen klistras in i den tomma bilden.


4.


Sen drar jag textur-bilden till min "blom-bild" och i den lilla rutan under Lager (där det oftast står Normal) väljer jag istället Färg och sänker Opaciteten till 62%.



5.


Sen så ändrar jag i nivåer, kontrast och mättnad för att få fram det lilla extra som krävs för att bilden ska bli ännu bättre.
Jag använder även Högpass för att göra bilden skarp.

Ja, det var allt för min del, hoppas att ni förstod och lärde er något  :)

- Maja
Kommentarer
Postat av: Nora [fotoblogg]

fototävling i bloggen nu :)

2011-04-18 @ 10:24:06
URL: http://morwen.blogg.se/
Postat av: Jenny Eriksson

Häftigt!

2011-04-18 @ 12:07:26
URL: http://fotografjennyeriksson.blogg.se/
Postat av: hilda

I vilket program regirerar ni era bilder? :)

2011-04-18 @ 18:44:38
URL: http://photosbyhilda.blogg.se/
Postat av: sofie

Tack! :) Nu ska jag testa :) Jag har Photoshop Elements 6.0 men det borde väl funka ändå? ;)

2011-04-18 @ 19:59:31
URL: http://photobysofie.blogg.se/


Jag blir jätteglada för alla kommentarer jag får men innan du kommenterar kan du läsa igenom det här:

• Tipsa mig gärna om tävlingar :)
• Jag gör inga länkbyten eller bloglovin-byten.
• Ni hittar min kamerautrustning menyn, ifall ni trycker på kameraikonen
• Fråga något? Lämna bloggadress, e-postadress eller fråga på bloggsvar, annars kan jag tyvärr inte svara på din fråga :)

puss och kram och tack för att du läser min blogg ☂


Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress/mail: (publiceras ej)

Har du en hemsida eller en blogg?:

Kommentar:

Trackback


START




bloglovin